מה אתה מחפש היום?

בלוג

ההשלכות הכלכליות והחברתיות של הלבנת הון – חלק א'

מפגיעה בעסקים פרטיים באמצעות מכירה מתחת למחירי שוק, דרך שליטה בכלכלה ובמטבע באמצעות חברות קש, ועד שוחד אישי ציבור וראשי ממשלה – הלבנת הון גובה מחיר יומיומי מכולנו. הגיע הזמן להבין איך זה עובד ולמה כדאי לכולנו להלחם בזה.

הלבנת הון היא תוצאה של כל פשע שיוצר רווחים עבור המעורבים. להלבנת הון אין גבולות או סמכויות שיפוט – כל מקום שבו משטר איסור הלבנת ההון ומימון טרור חלש, לא יעיל או לא מספק והחקיקה אינה מספקת הוא מקום פגיע.

עם זאת, מרכזים פיננסיים גדולים ומפותחים חשופים גם הם להלבנת הון לאור מחזורי עסקאות גדולים ומגוון של שירותים וכלים פיננסיים, המאפשרים לגורמי הלבנת הון להתמזג ולנהל עסקאות בנוחות ובקלות. מאחר ומרבית מלביני ההון מעוניינים בסופו של דבר להשתמש בכספים שהרוויחו מפשעיהם, הכוונה הסופית שלהם היא להעביר כספים דרך מערכות פיננסיות יציבות.

להלבנת הון יש השלכות כלכליות וחברתיות משמעותיות, במיוחד למדינות מתפתחות. המעבר הקל של כספים ממוסד פיננסי אחד למשנהו מהווה קרקע פורה למלביני כספים. שמירה על סטנדרטים משפטיים, מקצועיים ואתיים היא קריטית להמשך קיומו של אמון בשווקים פיננסיים.

ההשלכות המקרו-כלכליות הפוטנציאליות של הלבנת הון לא מבוקרת כוללות:

  1. חשיפה מוגברת לפשע מאורגן: היכולת לבצע הלבנת הון "מוצלחת" מעודדת קיומה של פעילות פלילית והופכת אותה לרווחית וכדאית. כשמדינה נתפסת כמקלט נוח להלבנת הון היא מושכת אליה אוכלוסיות פליליות שלהן הון שחור שיש להלבין.
  2. חשיפה מוגברת לשחיתות: חדירה של קבוצות פשע מאורגן קשורה באופן ישיר לשחיתות במגזר הציבורי והפרטי. גורמים פליליים עשויים לנסות לשחד פקידי ממשלה, עורכי דין ועובדים במוסדות פיננסיים, כדי שיוכלו להמשיך לנהל את עסקיהם הפליליים.
  3. פגיעה במגזר הפרטי החוקי: אחת מההשפעות המיקרו-כלכליות החמורות ביותר של הלבנת הון מורגשת במגזר הפרטי. מלביני-כספים נוהגים להשתמש בחברות קש – עסקים שנראים לגיטימיים אך הם למעשה בשליטת גורמים פליליים, כאשר מטרת העסק היא לערבב את ההכנסות מפעילות אסורה עם הכנסות מפעילות לגיטימית. לחברות אלו יש יתרון תחרותי על פני חברות לגיטימיות, שכן יש להן גישה לכספים בלתי חוקיים בכמות גדולה מהותית מעסקים לגיטימיים, מה שמאפשר להן לסבסד מוצרים ושירותים ולמכור אותם במחירים נמוכים ממחיר השוק (ר' למשל https://www.thestar.com/news/canada/2019/03/21/dirty-money-is-driving-up-toronto-real-estate-prices-report-says.html). דבר זה מקשה על עסקים לגיטימיים להתחרות בחברות הקש. כמובן שעקרונות הניהול של ארגונים פליליים אלה אינם עולים בקנה אחד עם עקרונות השוק החופשי המסורתי, מה שמביא להשלכות מקרו-כלכליות שליליות נוספות.
  4. שליטה בכלכלות ותעשיות: באמצעות חברות קש והשקעות בחברות לגיטימיות, ניתן להשתמש בכספי הלבנת הון כדי לשלוט בתעשיות או במגזרים של כלכלת מדינות שלמות. דבר זה מגדיל את הפוטנציאל לחוסר יציבות מוניטרית וכלכלית, וכמובן מספק דרך להתחמקות ממסים, ובכך שולל מהמדינה ומהאזרחים הכנסות.

בשבוע הבא נפרסם השלכות נוספות של הלבנת הון על הכלכלה הלגיטימית. על מנת להישאר מעודכנים אנו ממליצים לכם להירשם לעלון המקצועי שלנו – היחיד מסוגו בישראל בתחום ניהול סיכוני הלבנת הון ומימון טרור. אנא מלאו את פרטיכם בתיבת יצירת הקשר משמאל, ואנו נדאג להוסיפכם לרשימה.

ניתן לבטל את ההרשמה בכל עת. העלון כולל תכנים מקצועיים בלבד ואינו מכיל חומר פרסומי.

Call Now Button דילוג לתוכן